Rocking Kolding / Alt om vinyl boganmeldelse

Alt om vinyl boganmeldelse

Vinyl er blevet hipt igen:
”Alt om vinyl” af Søren Genefke (Udgivet af Byens Forlag) Anm. XXXXXX
Egentlig så burde der slet ikke være kommet en bog på markedet, der hedder ”Alt om vinyl”?
For hvem i dag gider at læse en bog om vinylsamlere, pladepressere, selskabsbeskrivelser og underlabels?

Helt anderledes var det i slutningen af 60erne, 70erne og 80erne. Dengang var det en to sidet kunstoplevelse at lytte til musik, fordi musikken dengang var trykt på lak, gerne i mange forskellige farver, der så var pakket ind i et 33 x 33 cm papcover, og oftest var farverigt udsmykket af tidens førende billedkunstnere.

Elskede covers
Hvem husker i denne forbindelse ikke Beatles coveret til ”Sgt. Peppers Lonely Hert Club Bands med alle dets berømtheder på, Rolling Stones´ lynlåscover til ”Sticky Fingers”. Eller for den sags skyld covers til Michael Jacksons Dangerous, eller senest Metallicas flammecover til ”Load”? Eller måske Bjørk coveret til ”Telegram” og Mick Jaggers ”Primitive Cool”?

Disse nævnte titler er nogen, de fleste musiksamlere har stående i deres LP reol. Når den så enten selv, eller den sammen med vennerne har stået på fælleslytning, er coveret tit gået på omgang bordet rundt, hvor de implicerede har siddet og nærstuderet værkerne udfra deres kunstneriske indpakning.

Nye fede plader dengang i 60erne
På trods af disse forbehold foreligger nu bogen ”Alt om vinyl”, og i forbindelse med Record Store Day, som fandt sted i midten af april, men den næsten 300 sider store bog kan sagtens stå selv, selv om dens stof var reduceret til 200 sider.

I slutningen af 60erne i vinylpladernes storhedstid væltede det ind med nye, fede plader, hvor langt de fleste samlere højest havde råd til at købe en plade om måneden. Det gjorde, at mange samlere kærede sig meget om sin ejendom, hvor en i bogen fortæller, at ”pladerne stod i fuldstændig striks orden, så jeg kunne sidde med ryggen til reolen og række armen bagud og finde hvilken som helst det skulle være.

Pladecovers som duften af bog
– Det jeg elsker ved vinyl er de store pladecovers, duften af bog, de tykke amerikanske covers, lyden det giver, når en plade lægges på pladetallerkenen og nålen, der rammer rillen. Det er et helt ritual i sig selv.
- Vinyl har sine fordele og tvinger en til at tage lidt mere stilling, sidde med coveret. Hvis du har en god, gammel amerikansk udgave af en plade fra 60erne dengang der virkelig var gods i vinylerne, hvis du lukker øjnene, er de faktisk som et have orkestret stående foran dig og spille i din stue, siger Michael Denner i bogen, som i virkeligheden er guitarist i grupperne Brats, Mercyful Fate og King Diamond og som i dag har sin egen pladebutik i København
Historisk set var det ellers vinylentusiasterne og nørderne, der reddede lp’en, da den i begyndelsen af 90erne blev reduceret til et muldvarpeskud på musikkulturens mødding, og bogen redder meget hjem ved at beskrive den autentisk atmosfære i vinyl, der ikke rigtig kan skabes noget andet sted, og som står fast på, at LPer er som bøger, det er kunst.

Pladesamlernes verden
Pladesamlerne får en betragtelig plads i bogen, hvor de flestes udsagn snildt kunne være beskåret med en fjerdedele, trods deres respektive roller i samlerverdenen. Som f. eks. den 27-årige Sandra Angelika, en af meget få kvinder i pladesamlernes verden, den blinde Jonas Thorstensen på 14 år, som både er til dansk syrerock og ny undergrund. De pludrer lige lovlig meget, small talker, gentager sig selv og skaber ordinær læsning, som er på grænsen til det kedsommelige.

Og så er der afsnittet om pladepresserne, hvor en af de mest elskede vandrefortællinger vinylsamlere imellem er den om amerikanske Bob Ludwig, der i slutningen af 60erne var en ny ung lydingeniør hos Sterling Sound i New York. Der indstillede han lydniveauet på musikken og skar sammen med en skæremester den rette lyd-information ned i den masterudgaven af en plade, som alle andre udgaver af albummet bliver kopieret fra. Så når man diskuterer Led Zeppelin II er det svært at komme udenom Bob Ludwigs indflydelse, især i de førdigitale tider, hvor vinylplader blev trykt i millionoplag.

Springende pickupper
Desværre var det kun på solide pladespillere, at Ludwig testede, og når de færdige vinylplader blev spillet på billige pladespillere, sprang pickuppen rundt. En af dem, der opdagede Ludwigs testninger, var Ahmed Erteguns datter. Ertegun var ejer af Led Zeppelins pladeselskab og beordrede straks en mere dæmpet beskæring, et nyt oplag og Ludwig sat fra bestillingen.
Og så er der det store afsnit om pladepresserne, som kun må interessere et lille utal af læsere.

Coverdvælinger
Flagskibet indenfor bøger om vinylplader er Fransesco Spampinatos ”Art Record Covers” fra 2017, godt fulgt op af Johnny Morgan og Ben Wardles The Art of LP 1955 – 1995 fra 2010. En af de danske udgivelser er Rare Danish Rock Albums 1958 – 1977.
Hvis alle ”Alt om vinyl”s ord kan blive for meget, så er den heldigvis spækket med bunker af små coverbilleder, man kan svømme hen i og dvæle ved.
Carl Riisgaard | 6000 Kolding  | carlriisgaard@stofanet.dk