Artikler med brod / Er Godset et af landets bedste spillesteder?

Er Godset et af landets bedste spillesteder?

 - Min subjektive fornemmelse, hvad der handler om publikumsoplevelser er, at vi ligger mellem de ti bedste spillesteder i landet, hvorimod musikerne over en bred kam nævner Vega i København, Train i Århus og så Godset i Kolding, siger Christian Haugk, daglig leder af Godset
 
Uanset hvilken sæson man klikker ind på Godsets hjemmeside vil der altid være et eller flere koncerter i løbet af en sæson, man kan have interesse i, og i år 2017 tilbydes der i alt 148 koncerter. De er igen delt op i tre forskellige kategorier, hvor koncerterne i K1 præsenterer publikum for artister fra det nationale, regionale og internationale vækstlag. Koncerterne i kategorien K2 præsenterer publikum for et udvalg af genrer og artister fra det nationale, regionale og internationale vækstlag, mens koncerterne i kategorien K3 præsenterer publikum for de største danske navne og internationale artister. Underforstået mainstream og profilkoncerter der også tiltrækker et nyt publikum til Godset.
 
Læser man Godsets virksomhedsbeskrivelse, er der stort set intet overladt til tilfældighederne, tværtimod synes Godsets drift at køre efter en veltilrettelagt og velovervejet strategi. Alligevel fandt vi nederst på side 4 en pasus, hvor der om Godsets Institutionsmål står, at ”Godset skal være et af landets absolut bedste rytmiske spillesteder.”
 
Forsøg på at trodse jantelovskulturen
Vi besluttede os for at sætte daglig leder Christian Haugk stævne for i et forsøg på at trodse jantelovskulturen og at høre nærmere om, hvad der egentlig ligger bag den nævnte pasus.
 
Hvis I er så gode, hvorfor bruger I så ikke den ordlyd som et slogan for Godsets drift? - Der står ”vi skal være”, så det er et lønligt håb om at nå det. Så det er jo ikke et mål sådan i new public management forstand, som vi har benchmarket (sammenligningsgrundlag. red.) os frem til.
- I den verden, vi beskæftiger os med, gælder det følelser og oplevelser, og oplevelser er jo subjektive og individuelle, hvorfor det stort set er umuligt at måle sig ud af. Så vi gør de udfra, at man sjal gøre sig umage og bestræbe sig på hele tiden at være et af landets absolut bedste spillesteder.
 
Respekt for følelser
På det her tidspunkt i samtalen er Christian Haugk ved at have talt sig varm, og siger: - Jeg vil ikke engang kaste mig ud i at forsøge at sætte tal på den slags, jeg vil meget hellere have respekt for de der følelser, oplevelser, og den individuelle tilgang, der til enhver tid ligger i koncertkulturen, og som det handler om.
- Og jeg vil egentlig hellere snakke med de mennesker, vi gerne vil levere det bedste spillested til, det er den måde, vi uvidenskabeligt forholder os til, om vi er tæt på målet eller langt fra.
- Når vi snakker med bands, der kommer og spiller, så får både vi og publikum oppe fra scenen at vide, at dette da er helt unikt, ligesom de kan mærke varmen fra frivilligheden osv.
 
Brug af parametre
Jamen, ville de bands ikke gøre det under alle omstændigheder også til andre koncerter, og vil I ikke komme i den samme grød som andre gode spillesteder i landet?
 
- Hvis vi ville sige, at vi var landets bedste spillested, så var vi nødt til at måle. Så ville det blive på parkometre som f. eks. på publikumsoplevelser eller det tekniske, men iøvrigt er der enormt mange parametre, man kan bruge. Det er imidlertid en eksakt videnskab, hvor vi arbejder i en verden, der baserer sig på følelser og oplevelser
 
Hvad mener du egentlig med følelser i denne sammenhæng?
- Hvis du tager til en koncert på Godset, så kan det være, du synes, det er fedt med lyden, bandets liveoptræden osv., mens din sidemand om den samme koncert kan have en helt anden oplevelse.
- Så den samme koncert relaterer sig til to forskellige individer, og hvordan skulle man kunne sætte tal på det? fortsætter Christian Haugk.
 
Individuelle oplevelser
- Så jeg synes, at hvis det skulle måles, ville det miste meget af sin mangfoldighed, der netop er det, der bygger noget op. Så det er dem, der kommer her, det er deres oplevelser, der er individuelle, og som definerer, hvad de oplever
Christian Haugk trækker vejret et øjeblik, fordi det er et emne, der ligger ham meget på sinde. Pausen i samtalen udnytter han ve at erkende, at hans egne favoritter til efterårssæsonen er Nive and The Deer Children, Sebastian ”fordi han i min verden er kunst” og Savage Rose. Umiddelbart herefter tilføjer han:
 
Os og Vega i København og Train i Århus
- Min subjektive fornemmelse, hvad der handler om publikumsoplevelser er, at vi ligger mellem de ti bedste spillesteder i landet, hvorimod musikerne over en bred kam nævner Vega i København, Train i Århus og så Godset i Kolding, og det er et triumvirat, jeg godt kan leve med, siger Christian Haugk med slet skjult stolthed i stemmen. ”Vores råstof er den tekniske oplevelse ved koncerterne ligesom roserne i Geografisk Have
Men hvorfor pakke det ned i en bisætning på side 4 i Jeres institutionsmål, fortsætter vi med at drille?
 
- Fordi Godset jo er andet og mere end et spillested, svarer Christian diplomatisk resolut og som sædvanlig kampklar.
 
Spillested for borgerne
- Det handler om et spillested for borgerne, om øvelokaler samt borgernes mulighed for selv aktivt at udvikle musik, det er vores tre ben

Men vil I ikke bruge sloganet, må I ikke gøre det eller kan i ikke gøre det?
- Jo, vi måtte sikkert gerne, men så havde vi jo foretaget en kulturpolitisk vurdering, som ville falde kulturudvalget for brystet, fordi de har sagt, at vi skal kunne levere de føromtalte tre ben. Og vi som embedsmænd for kulturinstitutionen skal man have respekt for den svære opgave
 
Det må krible I jer, er I for ydmyge?
- Jeg interesserer mig rent faktisk langt mere for det, vi udvikler end for det, der kan skrives under Godset som slogan. Dertil vil jeg godt sige, at vi har formået at lave så meget nytænkning i traditionen om at lave spillesteder på, at det danner skole for andre regionale spillesteder.
– Så den famøse sætning bekræfter, at vi har noget at have vores ambitioner i, hvor vi sigter højt og bredt til vores fundament



Carl Riisgaard | 6000 Kolding  | carlriisgaard@stofanet.dk