Film fokus / Drømmen om Hollywood boganmeldelse

Drømmen om Hollywood boganmeldelse

Danske filmfolk erobrer Hollywood:
Drømmen om Hollywood (Udgivet af Informations Forlag sept. 2017) Anm. XXXXXX
 
Trods Danmarks minimale størrelse med dertilhørende begrænsede filmproduktion er det slående, så mange danskere, der formår at gøre sig i Hollywood. Oppe i superligaen med filmproduktioner, der gør sig verden over, findes der f. eks. Jesper Christensen, der som Mr. White har været med i hele tre James Bond film, ”Casino Royale fra 2006, ”Quantum of Solace” fra 2008 og ”Spectre” fra 2015.
Ligeledes i Bonduniverset befandt Ulrich Thomsen sig, da han var skurk i ”The World is not enough”.
 
Til gengæld er Nikolaj Coster-Waldau den danske skuespiller, der er nået længst i Hollywood, både hvad angår roller i spillefilm og i tv-serier.
Og i superligaen, men nu på spindesiden, befinder danske Connie Nielsen sig, da hun i år 2000 var med i Ridley Scotts ”Gladiator”. Disse eksempler fremgår af bogen ”Drømmen om Hollywood”, og som er skrevet af Informations filmkritiker Christian Monggaard og Berlingskes ditto Jacob Wendt Jensen. Monggaard er en hyppigt brugt filmoplægsholder i enhver biograf med respekt for sit virke, f. eks. Nicolai Biograf i Kolding, mens undertegnede har været arbejdskollega med Wendt Jensen for år tilbage på Kulturtidsskriftet Marcaroni.
 
Den dramatiske akse
Monggaard og Wendt følger ialt 126 danske skæbners livtag med filmmekkaet, hvor de går i dybden med 59 af dem, underforstået med interviews eller citatpluk, hvor de om f. eks. Connie Nielsen citerer hende for til en avis at sige, at ”kun otte procent af alle hovedroller i Hollywood tilfalder kvinder”, og hvor hun videre reflekterer, at ”det kan ikke passe, at der ikke reflekterer over deres liv og erfaringer. Næsten alle film er bygget op omkring mænd, kvinderne er næsten aldrig i intim kontakt med den dramatiske akse”. Trods disse forbehold strakte hendes karriere sig over tre årtier
”Drømmen om Hollywood” er delt op i tre afsnit. Første del dækker stumfilmsperioden frem til 1930erne, mens anden del tager over, da talefilmens periode starter, og hvor Hollywood går ind i sin guldalder, mens tredje og sidste del handler om perioden fra 1980erne, hvor en ny generation af instruktører og globaliseringen revolutionerer filmbyen frem til i dag.
 
Selv kalder Monggaard og Wendt deres bog for en slags grundforskning og en rolleliste over de danskere, der har arbejdet i Hollywood. Underforstået danske skuespillere, men også om instruktører, fotografer, ligesom andre arbejdsforhold i filmproduktionen bliver beskrevet.
 
Effektiv i sin helhed og som opslagsværk
Som sådan kan ”Drømmen om Hollywood” både læses i sin helhed, men også som et opslagsværk, ligesom de forskellige kapitler kan læses uafhængigt af hinanden.
Af naturlige årsager er førstedelen om stumfilmsperioden fyldt med danske navne, mange sikkert ikke har hørt om. Her er det herligt om f. eks. Jean Hersholt, der havde en hovedrolle i Eric von Stroheims ”Greed” at læse deres beskrivelse af ham om, at han ”med sine skægstubbe, ludende gang og galskaben lysende ud af øjnene var den udtrykte stumfilmskurk.” Samme Hersholt havde i øvrigt en karriere på over 40 år i Hollywood.
 
Det er også tankevækkende at få at vide, at Mogens Wieth var med i Alfred Hitchcocks ”The Man Who Knew Too Much ” fra 1956, eller at Nina van Pallent (fra duoen Nina og Frederik) var med i bl. a. ”The Long Goodbye” fra begyndelsen af 70erne.
 
Sprog med dramaturgisk flow
Heldigvis lefler Monggaard og Wendt ikke for nogen bestemt tid, ligesom de heller ikke dyrker noget starfuck overfor nogen Tværtimod arbejder de godt og grundigt med alle perioder, og bogen emmer hele vejen rundt af deres engagement, og ideen om at beskrive vores allesammens fascination af Hollywood er så oplagt, at man kan undre sig over, at der ikke er andre, der har gjort det før. Når de så tilmed giver sproget sit eget dramaturgisiske flow, så bliver man som læser hængende, selvom indholdet sine steder kan synes noget forudsigeligt.
 
Som en pensioneret og passioneret filmjournalist med hang til kunstfilm som undertegnede, der kan huske tilbage 60ernes franske nybølge med instruktører som Godard, Truffaut, Rohmer og tildels Chabrol, er det velgørende at få sat ord på, at også amerikanerne, ”der afspejlet af neorealisterne i Italien og nybølgen i Frankrig” havde deres nybølge via instruktører som f. eks. Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, Hal Ashby, Brian De Palme, Rob Rafelson og Michael Cimino.
 
Invasionen af Hollywood
Første gang, Danmark iflg. bogen for alvor tog kegler i Hollywood var, da Ole Bornedal i 1998 genindspillede ”Nattevagten” som ”Nightwatch”. Siden da har en mindre hær af danske instruktører gjort ham kunsten efter og invaderet Hollywood, hvor vi indenfor den sidste halve snes år i flæng kan nævne navne som Susanne Bier, Jonas Elmer, Nicolas Winding Refn, Christian E. Christiansen, Asger Leth og senest Niels Arden Oplev med ”Dead Man Down”.
 
Bogen mener, at danske instruktører er attraktive for Hollywood, ”fordi de er billige, godt uddannede og velopdragne. Ydermere kan de producere på små budgetter, men alligevel få filmen til at ligne en million. Danske instruktører er nemlig opdraget under trange kår, hvor det er indbyggertallet i vort lille sprogområde, der har dikteret deres films budget.”
 
”Drømmen om Hollywood” er på intet tidspunkt tung læsning, og artiklerne har en tilpas længde, så man ikke kløjs i lange nørdede udredninger. Ydermere glimrer mange ved deres gemytlige sprogbrug, også fordi begge forfattere er efne til at forsyne artiklerne med pudsige og skæve anekdoter. Således fortæller f. eks. Ole Bornedal et sted, at ”Hollywood var en moderne udgave af Paradis. Kvinderne var smukke, bilerne var store, solen skinnede, alt var rigt, og der var swimmingpools. Det ligger også i udtrykket ”noget Hollywood-agtigt.””
 
Men hvorfor så mange danskere drager over Atlanten for at skabe sig en karriere, opsummerer den danske producent Kim Magnusson med ordene ”Den amerikanske drøm lever i drømmen om Hollywood. Det gør den med al respekt ikke i jantelovs-Danmark.”

”Drømmen om Hollywood” burde findes under enhver filmelskers juletræ.
Carl Riisgaard | 6000 Kolding  | carlriisgaard@stofanet.dk