Film fokus / Filmklubben Filmporten som art cinema guide

Filmklubben Filmporten som art cinema guide

I en tid, hvor det politiske system mere og mere bygger mure op landene imellem, er filmkunsten globalt set inde i en tendens, hvor behovet for, på tværs af landegrænser, at kende sine medmenneskers adfærd, bliver mere og mere eftertragtet. 
 
Dette skal også ses i lyset af nettets og mobiltelefonernes udbredelse.
Op gennem 90erne kom der ca en ny art cinema film frem i de danske programmer en gang hver fjortende dag. Men allerede i begyndelsen af 00erne steg dette antal, hvorfor Filmporten blev oprettet i 2001, også for at imødegå den udvikling med, at alt indenfor film skulle være større og større og dyrere og dyrere.

Art cinema udbudet seksdoblet
I dag kommer der gennemsnitligt to nye art cinema film frem om ugen. For os europæere er det hovedsageligt europæiske film, vi koncentrerer os om, ligesom ethvert land med respekt for sig selv igså godt kan se det brandmæssige i de muligheder, dets filmindustri kan være. For den enkelte tilskuer herhjemme bliver det sværere og sværere at orientere sig i det megaudbud, art cinemafilmen efterhånden udgør.

For folkene bag Filmporten er af den opfattelse, at kvalitet ikke hænger sammen med størrelsen på filmens marketingbudget. Kvalitetsfilmen er derfor ofte en lille film der ikke bare giver underholdning, men underholdning med mening.

Mangfoldighed som kodeord
Og Filmporten er en filmklub for nysgerrige og kvalitets¬bevidste biografgængere, som gerne vil have anbefalet film af folk fra branchen på et marked, der bliver mere og mere mangfoldigt.

Mangfoldigheden i udbudet bliver mere og mere udtalt, og landets førende art cinema biografer som f. eks. Nicolai Biograf i Kolding, er således også med i Europa Cinemas, som generelt betragtet er Filmporten blæst op i europæisk størrelse.

Tidligere film i Filmporten
En gang om måneder kommer der en ny Filmporten film, hvor de tre sidste var "Life itself",  "Shoplifters" og "Grænse", mens tidligere markante film har været f. eks. juli måneds "Når noget slutter" med Jim Broadbent og Charlotte Rampling, Dardenne brødrenes "Kvinde ukendt" fra juni, rumænske Christian Munguis "Prøven" fra maj, Park Chan-wooshs "The Handmaiden" fra april og 
"Frantz", om den unge tyske enke Anna Hoffmeister lidenskabelige situationer kort efter Første Verdenskrig, spillet i marts.
 
Derudover ”Kongens valg”, med  Jesper Christensens norske kong Haakon, der skal afgørende beslutninger på det norske folks vegne samt  ”Jeg, Daniel Blake”, om titelpersonen. der efter et hjerteanfald bliver uarbejdsdygtig, og derefter havner i et bureaukratisk mareridt.
Carl Riisgaard | 6000 Kolding  | carlriisgaard@stofanet.dk