Arkiv / Ide Corr interview marts 2014

Ide Corr interview marts 2014

- Hele albummet ”Corr House” er tænkt som en fusion mellem mit danske jeg og mit afrikanske jeg, siger Ida Corr forud for koncerten på Godset lørdag 29. marts

 

(Bragt i Kolding Ugeavis 15 03 14) Man skal være meget af en stivstikker, hvis ikke man bliver forført af Ida Corrs discofyldte univers på CDen ”Corr Values”, hvor stort set hvert nummer sidder lige i skabet, fordi hun i den grad har styr på sine virkemidler, hvor hun overflytter traditionen fra den afrikanske stammedans til dancehallens dunkende rytme.                                                                      

Set i lyset af denne præstation, forstår man så udmærket, hvorfor hun udenfor sine koncerter har behov for i TDC reklamerne bare at smide skoene og så slange sig i sofaen sammen med sin mand og se en mere eller mindre ligegyldig film i fjernsynet. Simpelthen fordi hun bruger al sine energi og sikkert også lykkes med at forføre publikum, når hun er på arbejde.                                                                                                                                

Mig og min familie

– At jeg har lavet det sådan, er to sider af samme sag. Jeg har ikke noget imod at vise omverdenen, at jeg også har en familie, jeg er glad for. Det er eksistentielt for mig, at der er kærlighed i min hverdag, siger Ida Corr en dag, vi har hende i telefonen forud for hendes koncert på Godset lørdag 29. marts.

Det var oprindeligt nummeret ”Let Me Thing About It”, det for nogen år siden lykkedes Ida Corr at få sig et internationalt hit med og housemusikken et nyt flagskib, godt hjulpet på vej og helt i den tids ånd af funken og soulen. Ida Corr, der i en sæson var X Factor dommer med bl. a. Thomas Blachmann, er også kvinde for at kunne håndtere andre stilarter, men alle bliver de pakket ind i housemusikken, som man nu i længere tid har kunnet høre på hendes nyeste CD ”Corr Values”. Såvel på scene som CD er hun mester i genreskift, og på hendes CD kan man lige få danset færdig til ”I Found Her”, hvorefter hun slår over i ”Don´t Stop”, og hvor man hurtigt opdager, at man kan bevæge sig i samme rytme. Den tendens fortsætter med det tredie nummer i rap, som hedder ”Machine Gun” . På ”Corr Values” har Ida Corr besøg af to gambianske gæster.                                            

Afrikanske aner

Er det for at gøre publikum opmærksom på worldmusikkens mangfoldighed, at du på nummeret ”Machine Gun”, demonstrerer, hvordan det gambianske instrument kora’en skal håndteres?                                                                                                                                 – Da jeg til en koncert hørte Dawda Jobarteh, blev jeg fuldstændig bjergtaget af ham og hans behandling af instrumentet, så ham ville jeg have med på albummet, også fordi han med sin skrøbelige og dragende vokal udgør en stærk baggrund til det kraftfulde nummer.

Min far, der er gambianer, og hedder Wally, står bag CDens kunstneriske bidrag med hans unikke illustrationer, og til koncerten på Godset vil disse tegninger være en central del af det visuelle univers. – Hele albummet er nemlig tænkt som en fusion mellem mit danske jeg og mit afrikanske jeg, siger Ida Corr, ”der er født på Århus Kommunehospital”, som hun grinende tilføjer efter at have fortalt om sine aner med en afrikansk far. Hun startede op med at vinde i børnemelodi Grand Prix, inden hun i 2005 debuterede med ”Street Diva”, og selv her så mange CDer efter samt af mange iagttagere at få at vide, at hun konstant er et par år forund for sin tid, er hun fortsat ethvert diskotek eller dansehals foretrukne star. Både herhjemme og i udlandet, hvor hun både kan optræde overfor 50 tilskuere i de mindre klubber, men også adskillige tusinder til de store shows.                                                    

Om at være en kontrolfreak

I forskellige dameblade betegner Ida Corr sig selv som en kontrolfreak

Hvordan tackler du ellers kontrolfreaken i din hverdag?

– Jeg betragter kontrolfreaken i mig både som noget positivt og noget negativt. Det er kontrolfreaken, der sikrer, at der er fremdrift i det, jeg laver og som sikrer mig, at jeg kommer videre og får lavet alt det, jeg gerne vil.

– Så må man tage med, at man kan komme ud for perioder, hvor det kan være svært at sove om natten, fordi der hele tiden er noget, man spekulerer på. Det kan være tanker der går på arbejde og hvordan jeg skal tackle forskellige ting i den forbindelse.

– Men jeg kan heller ikke lide, hvis andre tror, at jeg har alle svarene. For ingen eller intet er perfekt, hvor perfektionisten ofte blot er en illusion, som jeg i mit tilfælde så nok kanaliserer over i mit arbejde, når jeg er så meget ude                                                      

Ferie som recept på en skriveblokering

Hvis du vedgår det at være kontrolfreak, så må der også være en jalousi tilstede hos nogen, for det, du laver?

- Jo, måske, men det hold, jeg arbejder sammen med, har jeg fuld tillid til, ligesom de også har respekt for mig, lyder det ærlige svar

Hvordan har du det som kontrolfreak med eventuelle skriveblokeringer?

- Jeg synes egentlig aldrig, jeg har været udsat for en skriveblokering. Jeg kan have perioder, hvor jeg ikke er så inspireret som i andre, men der hjælper det at holde en god ferie, og der er jeg så privilegeret, at jeg nogenlunde selv kan bestemme, hvornår jeg skal holde en lille pause

– Ellers så laver jeg i de perioder, hvor jeg ikke er så inspireret, en masse shows og andre ting, der relaterer sig til mit øvrige arbejde, og som i nogen grad kan køres på rutinen.

Dansk musikkultur er en god sang og en guitar

Hvordan vil du beskrive oplevelsesmentaliteten mellem andre lande og så Danmark?

- Herhjemme har vi en stor tradition for en musikkultur, der består af en guitar og en god sang, hvorimod min rytmiske musik i nogle tilfælde måske bedst passer til de sydlige himmelstrøg, hvor de bruger musikken mere ud af kroppen, fortsætter Ida Corr, der både har prøvet at optræde for 50 tilskuere, men også adskillige tusinder.

–Men jeg vil hellers stå foran 50 tilskuere, der går op i musikken, end flere tusind, som jeg ikke har den samme fornemmelse af, hvordan de oplever den.

Hvad vil du råde andre kvinder til at gøre, der står i samme valgsituation som dig, om de skal satse på karrieren eller stifte familie?

- Nøglen i min situation var, at skulle jeg vente med at få børn, og så får det ud af karrieren, som jeg kunne, når den i forvejen befandt sig i det niveau, den gjorde.

Det betyder vel også noget, at en karriere som popsanger skal man gøre, mens man er ung, hvorimod en karriere som f. eks. bankassistent snildt kan vente, til man er parat?

– Ja, det er rigtigt, med en karriere som musiker, så følger der nogle vilkår med, hvor man ikke kan stå til rådighed 24 timer i døgnet for at skulle passe familie, siger Ida Corr, der var 35 år, da hun fik sin søn Cassius.

- Det er da også et valg, man må træffe, om man vil det ene eller det andet, men når man vælger musikken, når man er ung, så får man jo også samtidig udlevet en masse spændende ting, som man måske ikke ville have fået ellers.

 

Carl Riisgaard | 6000 Kolding  | carlriisgaard@stofanet.dk