Rocking Kolding / Martin Røen Hansen, ny leder af Godset

Martin Røen Hansen, ny leder af Godset

Kolding er kulturelt godt med, siger Martin Røen Hansen, Godsets nye daglige leder

Det er en slet skjult hemmelighed, at Kolding har sin egen selvforståelse. Den går bl. a. ud på, at byens kulturinteresserede og ditto i en halv times radius fra byen, har gang i den kulturelt. Det endda i en grad, der kan matche København. Og så bliver det ofte, i Jantelovens hellige navn, negligeret, måske fordi ”man ikke skal tro, at man er noget.”
Sådan forekommer, lidt forenklet, en ord- og et holdningsmix, jeg fornylig havde med Martin Røen Hansen, den nye daglige leder af det regionale spillested Godset, hvad han synes om den sammenligning mellem København og Kolding.

Kolding contra København
Netop sammenligningen mellem København og Kolding er interessant, fordi han kommer fra en stilling som producent hos DR i København, hvor han arbejdede med Danmarks Radios Kor og Orkestre, og før det, ca. tyve år, tilbragte sin teenagetid i Kolding og omegn.
- Altså man har jo lov til at blive klogere, men jeg synes ikke umiddelbart, der er den store forskel, og at de skulle have højere til loftet i København end i Kolding, den køber jeg ikke, svarer han, der ”lige ville lande” i sin nye stilling, som han tiltrådte 1. december 2018, inden han ville mødes til en snak.

Ang. syret musik
– At du tillige insinuerer, at de skulle være mere intellektuelle i København end i Kolding, der tror jeg, at procentdelen af intellektuelle er den samme, og det handler vel også om, hvad vi egentlig mener med intellektuelle.
– Hvis vi tager det provensielle, så er København på mange måder provensiel, hvis det begreb er kendetegnet ved, at der er en masse mennesker, der tror, at det lige netop er der, det hele sker. Hvis du tager til Berlin, så sker der nogle andre ting, og Hamburg igen nogle andre.
– For hvis du har en million mennesker, i København, så er det stadig kun 40 mennesker, der gr ud og hører syret jazz, og måske tyve i Kolding.
– Så Kolding er godt med kulturelt, og det skyldes primært det samarbejde, der er mellem kommunen og engagerede foreninger og miljøer.
- Der er også nogle gode kulturelle rammer i byen som f.eks. Biblioteket, Geografisk Have, og selvfølgelig Godset, som er med til at løfte udbuddet af kulturelle oplevelser. Der er både i København og Kolding de her ”so ein ding muss ich auch haben” og ”Hvis de kan i nabobyen, så kan vi den ondenralme også her” opfattelser. Og det er jo latterligt – tænk dog selv -, men det er ikke værre her i Kolding end så mange andre steder.
 
Dansk musik til Kina, Japan og Korea
- I DR var jeg producent for f. eks. bands, men har også arbejdet i forskellige jobs som bl. a. producent, koncertarrangør, tourmanager, venue manager og label manager. Derudover har jeg præsenteret ret meget dansk musik i Kina, Japan og Korea igennem mit eget firma, hvor jeg hjælper unge musikere og organisationer med at eksportere deres musik.
- Så det var en svær beslutning for mig at komme til Kolding, fordi jeg havde et virkeligt godt job, fortsætter Martin, der ellers har levet sit teenageliv i slutningen af 90erne i Brørup, Vejen og Kolding for så ca tyve år efter at vende tilbage som leder af Godset.
- Men når man så kigger dette job nærmere efter i sømmene, så fås det ikke meget bedre. Simpelthen.

Langtidsbookinger
Vi runder lige kort Godsets virksomhedsplan ang K1, K2 og K3 koncerter, og hvor han kommenterer, at landets førende spillesteder som f. eks. Godset booker langt frem, bl. a. fordi selskaberne bag lægger op til det. Han fremhæver også spillestedets frivilligskare som ”noget ganske særligt”, og som de også lige har fået en pris for, og slutter sine første indtryk af sin nye arbejdsplads med, at ”vi er i førerfeltet paletten rundt hvad angår at definere vores rolle regionalt.”
 
Ører der ændrer sig
Hvilken musikalsk genre synes du, har udviklet sig mest i disse år, og hvilken genre stagnerer?
- Det er vanskeligt at sige. Jeg har en ret bred musiksmag, men der er da nogen ting, der rykker, og andre, der ikke gør i samme grad. Men det er skævt, fordi man også selv udvikler sig. Ens ører ændrer sig. Jeg har læst musikvidenskab i syv år, og har spillet, siden jeg var seks år, og der har været musik altid, fordi jeg kommer ud af en musikant familie, der altid har spille sammen til alle mulige sammenhænge.
Jazzen rykker
- Min familie og jeg har ikke været særlig gode til det med musikken – altså professionelt. det har mere været det sociale i at spille sammen, vi dyrkede. Selv har jeg prøvet og prøver i at blive god til at spille trommer og klaver, men jeg har aldrig kommet nogen vegne med det.
- Men mine ører for stilarter ændrer sig, og især på jazzsiden synes jeg, der er rimelig godt gang i den. Ikke så meget ovre i USA, men i Europa er der nogle kraftcentre, både i Ruhr distriktet, i Berlin og sådan set også i København. Desværre er der også mange ting, der stagnerer, især indenfor den elektroniske musik
 
Problemer indenfor musikkens verden
- Elektromusikken vil gerne udvikle sig, og gør det sikkert også, men jeg kan ikke rigtig høre det. Et af de store problemer, som jeg hellere vil snakke om, er talentmassen i musikkens verden. Hvis du ville ændre noget for 40 år siden, så tog du en guitar, og lavede en sang om det, og satte på den måde noget i gang.
- Hvis du er utilfreds nu, så er dit instrument måske ikke nødvendigvis en guitar, så er det at du går ind og laver en app eller programmerer et eller andet. Det er det, der rykker mere på tingene i dag.
 
 
Hurtigt dygtig
- Så er det måske en bedre ide at blive programmør, og det er vores helt store problem, at vi så måske mister nogle af talenterne, altså nogle, af dem, der virkelig har noget på hjerte, fordi de finder nogle andre måde at udrykke sig på. Så har vi samtidig en tendens i tiden med, at man meget hurtigt skal blive dygtig til noget og fo hurtige belønninger og gevinster, så mange aner simpelthen ikke, hvad det krævet at lave god musik. Og næste skridt er så denne ligegyldighed og opfattelse er lige godt - indholdet er ligegyldigt, og det er en af vores største fjender
Carl Riisgaard | 6000 Kolding  | carlriisgaard@stofanet.dk