Rocking Kolding / Michael Jensen og Plektrum

Michael Jensen og Plektrum

 Vores forretning bliver kørt med hjertet, siger Michael Jensen om Plektrum, der afløser hans og Karsten Bechs tidligere Musikbixen
 
Et plektrum er et hyppigt brugt redskab, når guitaristen i et band med sin strengeleg skal henrykke sit publikum. Plektrum er også det nye navn, Michael Jensen har givet sin butik i Hospitalsgade i Kolding, ovenpå en langvarig sag efter den tidligere forretnings sag med guitarmastodonten Fender.
 
- I det sidste halve år gik Karsten og jeg uden løn, men levede af en udbetalt anpart på kr. 50.000, ellers har vi ikke fået løn, siger Michael Jensen om situationen for ham og hans daværende partner, Karsten Bech. Karsten Bech har fået job i en helt anden branche, og Michael fik tilbudt job i en anden musikforretning. Men ligesom et plektrum kan skabe begejstring til koncerter, vil Michael nu fortsætte med ved sædvanlig møjsommelig slid til at lade sin vante udviklede æstetiske sans og sin hengivenhed i.f.t. til sit kald som instrumentformidler komme købere til gode i en branche, der med hans egne ord, kun ”har nedadgående indtægtstendenser”. Ydermere med en butiksudvidelse, hvor bl. el - klaverer og keyboards har fået væsentlig mere plads.                                                                                                             

Startede med musikken som hobby

- Da vi startede Musikbixen for mere end 25 år siden, var der fire andre musikforretninger i byen. Men de andre var ikke musikere, og vi ville dengang blot leve af vores hobby, da vi fandt ud af, at folk havde behov for vores type forretning.
 
– Det er med hjertet, man kører en forretning som vores, og havde det været med hjernen, så havde det været helt tåbeligt at fortsætte, griner Michael i dag, hvor han trods alt kan se tilbage på utallige gode oplevelser og nogle økonomisk profitable handler. Som f. eks. dengang, hvor et bestemt look på et trommesæt var på mode, og hvor Michael og Karsten på ingen tid solgte 131 trommesæt.
 
– Dengang var vi nok heldige at have de rigtige typer, men ellers så tror jeg aldrig, det type eksempel kommer igen. Tværtimod er branchen hård indtjeningsmæssigt, og vi har sænket avancerne for at kunne følge udlandet, så der er ikke noget at komme efter mere, hvad angår ”vennerabatter”.                                                                                                    
Omtale i hele Europa

- Heller ikke, når en kunde ser, at der i butikken f. eks. står en guitar på tilbud til 7.800 og så vil købe den kontakt til 5.500. Den slags går ikke længere, vi kan ikke lave nogen ”street proces” længere.  
-  Men ellers er det fedt at kunne få folk ind og konfrontere dem med nogle ting, som ingen andre i Danmark kan præsentere, for kun i udlandet kan du muligvis få de samme varer, fortsætter Michael Jensen, idet han tilføjer, at mindst en håndfuld musikere som f. eks. Mads Langer og Tim Christensen lige kommer forbi, når de er på disse kanter. Og i byens musikmljø taler man da også stadigvæk om dengang, Gary Brooker fra Procol Harum kom forbi og skulle ”snuse”.
 
-  Der er spænding omkring vores forretning, fordi vi har de varer, som folk normalt forsøger at købe over nettet. Da tager vi chancen, og vores måde at drive forretning på giver en masse omtale over hele Europa
- Vores forretning er det mest tåbelige projekt der findes og det mest tåbelige steder at have renter i. 
 
- Mange kunder kommer ind og vil have et instrument demonstreret, og når vi så gør det, siger kunderne, WOW, hvor lang tid tager det at lære at spille det, som du gør det  
- Der er også en vis tilfredsstillelse i, at fok kommer ind med en eller anden ting, de har købt over nettet, og hvor de ikke har tænkt over, at deres guitar kommer nede fra et eller andet klima, hvor træet vrider og drejer sig , hvor vi så skal til at sætte det på plads igen, før instrumentet bliver godt. Disse forretningsprincipper tror jeg på længere sigt giver mest.

Påvirket af bandkulturen

Men man skal vel kende bandkulturen på fingrene for at kunne drive sådan en type forretning?                                                                                                                               - Det skal man, siger Michael med et stolt slag med nakken, hvor han selv spiller med i Fenders                                                                                                                                   
- Det er den der egenskab med musik- og instrumentviden, som vi er i besiddelse af, og som folk kommer ind og spørger efter. Det er også den viden og kunnen der gør, at vi hurtigt bliver venner med folk, for hver gang formår vi at forklare i dybden, hvorfor et bestemt instrument passer godt til køberen.                                                                             - Og når man i en handel kommer ind til kundens privatliv,  kan vi også sige til en kunde, at ”du har virkelig evnen, men du skal holde fokus et andet sted,” fortsætter Michael, der ikke helt vil frasige sig mentorrollen i visse situationer
 
Hvordan har finanskrisen påvirket Jeres forretning?
- Institutionernes budgetter er helt anderledes i dag. For forholdsvis få år siden kunne institutionerne vente til november, hvor de så skulle til at bruge de sidste penge på deres budget, og hvor der så blev indgået mange gode handler i musikinstrumenter.                     
– Den slags er forbi i dag, og hvor også trommesalget generelt er faldet lidt, da henter vi så noget hjem på vores vintage salg.                                                                                      

Guitaren er blevet ”in”

– Guitaren derimod er der kommet gang i, hvor den igen er blevet et in – instrument, og tit har vi undret os over, hvor sjældent det sker, at vi får en guitar retur igen, hvor vi spekulerer over, om den ryger i Den Blå Avis eller hvad?  Men generelt tror jeg, at kunderne har så mange guitarer som nogensinde. Hvor Michael Jensen således er fortrolig med kundernes instrumentbehov, har han sværere ved at forudsige, hvordan musikbranchen generelt vil udvikle sig m.h.t. CD salg og downloadingsmuligheder
Carl Riisgaard | 6000 Kolding  | carlriisgaard@stofanet.dk