Artikler med brod / Peter Mogensen I bjørnens kløer boganmeldelse

Peter Mogensen I bjørnens kløer boganmeldelse

Politik-Peter debuterer som thrillerforfatter:                          Peter Mogensen: I bjørnens kløer (Udgivet af Forlaget Turbine) Anm. XXXXXX

Hvis man godt kan lide at komme ind bag facaden på Christiansborg, så er der næppe bedre muligheder end TV2 News` Tirsdagsanalysen, hvor Mogensen og Kristiansen hudfletter selv ret komplicerede politiske situationer. I Peter Mogensens tilfælde fulgt op af et såre billedligt sprog, som f. eks. ”at man jo kan håndtere en situation på en måde som at få vand til at løbe opad.”
Livet på Christiansborg kommer atter en gang til at stå for skud, idet Peter Mogensen romandebuterer med ”I bjørnens kløer”. Og det på en måde, hvor han, ofte ned til mindste detalje, beskriver hvordan tingene ser ud inde på borgen, som han et sted i bogen beskriver som ”det er en kampplads, hvor Christiansborg var det moderne Colosseum, hvor det var magten og udøvelsen af den, det handlede om.”

Danmark som leder af FN ”I bjørnens kløer” handler kort fortalt om Danmark, der får til opgave at lede FN i en periode, hvor verden inden for få uger skal tage stilling til om Tjetjenien skal have sin selvstændighed fra Rusland. For den russiske præsident Sorokins muligheder for at fortsætte som præsident vil dette være en fatal beslutning, og for USA vil den være et tegn på, at USA er tilbage som leder af verdensscenen.

Det er under disse omstændigheder, at vi møder den tidligere jægersoldat Henrik Foss, som nu er nummer to i det største oppositionsparti Venstre, hvor han har udsigt til at blive Danmarks næste udenrigsminister. Men han udsættes pludselig for en massiv afpresning da hans to sønner og ekskone kidnappes.

Hævet over kiosklitteraturniveau
Så i skyggen af de to stormagters internationale politiske armlægning, kastes Danmark ud i en for offentligheden hemmelig regeringskrise, som inden for få døgn eskalerer til et stadie af total panik, hvor kampen for at redde Henriks familie blandes sammen med kampen om regeringsmagten efter det kommende folketingsvalg.

Romanens potentiale er markant, velskrevet og velkonstrueret, hvor Peter Mogensen i langt hovedparten af bogen formår at hæve den op over kiosklitteraturgenren. Personligt havde jeg det sådan flere steder undervejs, at jeg følte, at Mogensen har skrevet bogen specielt til mig. Som. f. eks. i de følelsesmæssige erfarne samtaler og skænderier, han har med ekskonen, og som viser, hvor godt det engang imellem kan være at få renset luften. Som i en skænderibeskrivelse, hvor ”hans stemme rystede ordene ud imod hende.”

Mogensens rock`roll univers
Eller når man har været oppe at skændes med en modpart og så får en omfavnelse af en medpart: ”det føltes rart, han var i et kort øjeblik kommet vel ind i en havn, beskyttet af de store sten, der udgjorde molen omkring indsejlingen.

Er der noget rock`n roll adfærd i Mogensens udtryk i Tirsdagsanalysen, så er den fulgt med i ”I bjørnens kløer”, hvor han endda har en hel Bruce Springsteen verselinie skrevet ind som en situationsbeskrivelse. Mindst en håndfuld af bogens kapitler er samlet medrivende læsning, men i andre overspiller han sine kort, hvor det for læseren ligefrem kan være nødvendigt at lave sin egen scrapboard for at få en oversigt over hvilken rolle, de medvirkende har. Dog er det tydeligt, at Mogensen har sat sig for at ville lave en kontrakt med sine læsere, gående ud på, at hvis de er til kvalificeret spændingsunderholdning, så er han mand for at levere varen. Dog går der tilsidst knaldroman i den, hvilket slet ikke sømmer sig for romanens ellers høje niveau
Men glemmer man ellers smagsdommer kasketten nogle steder, så er det ikke svært at blive revet med af Mogensens forfattertæft

Carl Riisgaard | 6000 Kolding  | carlriisgaard@stofanet.dk