Arkiv / Peter "Young Flowers" Ingemann int. febr 2015

Peter "Young Flowers" Ingemann int. febr 2015

”At trykke den af og være til stede, det er sagen for mig”, siger Peter Ingemann, der er bassist og sanger i Young Flowers, og som står yderst til venstre på billedet

Det er bemærkelsesværdigt, at en af musikerne i det syrede og flippede 60er orkester Young Flowers er den i dag 70 årige Peter Ingemann, som i den sammenhæng gør sin indsats med et følsomt basspil, mens han i nogle helt andre sammenhænge arbejder som en idealistisk pragmatiker med udpræget sans for penge og ret og vrang.

Inden Peter Ingemann i 1973 kom med i Røde Mor, havde han været med til bl. a. projekter som universitetsoprøret, husbesættelser, Musik og Lys, og Projekt Hus. Og efter en periode med avantgardejazzen kom han i 60’erne udover Young Flowers også med i No Name. Siden dannede han med Niels Skousen Skousen-Ingemann, som satte nye standarder for den dansksprogede rocksang og lavede klassikeren ”Herfra hvor vi står”.

Ingemanns musikalske CV

Derudover har Peter Ingemann været med i Musikpatruljen og i Røde Mors Rockcirkus, spillet med Sebastian, lavet fusionsrockbandet Drops og spillet med i Karsten Vogels Mermaid. Læg dertil Peter Belli og C. V. Jørgensen og hans mandagsspil på et københavnsk værtshus med Stig Møller, for ikke at glemme hans indsats som omskolet keyboardspiller i Kim Larsens Bellami. I alt omfatter hans diskografi 148 titler, hvilket i sig selv udgør en musikalsk vejviser, størrelsesmæssigt næppe overgået af mange i Dannevang.Typisk sideman

Trods dette opsigtsvækkende generalieblad kalder Peter Ingemann sig et sted ”en typisk sideman” og uddyber det med, at han ”kender sin rolle, hvor han fylder op i landskabet, men dominerer det ikke”
 
Et sted siger du, at det at Røde Mor og Gasolin´ begge blev opløst i 1977, gjorde at 80erne blev en ny fase i dit professionelle liv, hvor du fik klienter, der i gamle dage jo bare var kammerater. Denne situation havde trukket så mange veksler på din hjælpsomhed som økonom, at du måtte sætte det i system. Hvad mener du med det?
 
- De økonomiske udtryk skifter hele tiden, og det økonomiske udtryk bundlinien er det sprogbrug, der har konsekvens for folk, der tænker som investorer. De beskriver ikke andet, derfor afventer de og ser, hvad afkastet bliver på bundlinien.

Liv, der skal leves mellem top og -bundlinien

- Og der er det så, jeg siger, at mellem toplinien og bundlinien, der skal der leves et liv, og det er det, jeg interesserer mig for. Jeg er sgu ligeglad med bundlinien, men selvfølgelig skal den være af en karakter der gør, at tingene kan fortsætte, siger Peter Ingemann, der efter tiden med Røde Mor gik efter lyden og sin egen mavefornemmelse, og hvor det via Røde Mor tiden blev sat ind i en forståelsesramme, godt hjulpet på vej af Røde Mors kollektive selvkritik og samarbejde omkring det kunstneriske udtryk.
 
”For mig betød det erkendelsen af, at den adfærd, du har, den, du er, kan analyseres, så du ved mere om sammenhæng mellem det, du går rundt kæfter op om, og det liv, du faktisk lever. For hvis du tror, du befinder dig på ét punkt, men hvor virkeligheden er et helt andet sted, sker der ikke en skid, som han siger et sted.

Økonomi og kunst en scanning af nyttevirkningen

Peter Ingemanns evne til at organisere og sørge for, at i hvert fald nogle af pengene endte i de rette lommer, begyndte ydmygt. Det var en evne, som senere skulle komme mange til gode og således placere ham som en nøgleperson i dansk musikliv.

Mest udpræget, da filmen ”Midt om natten” blev til et filmhit, gjorde de medvirkende hovedrige, og førte til oprettelsen af Himmelblå Fonden

Du taler om dit syn på økonomi og kunst, at det er en scanning af nyttevirkningen, og at du ikke er for egenkapital, men for fælleskapital. Kan du uddybe det?
– Ha, ha, ha, griner Peter Ingemann og fortsætter:Har jeg sagt det, så må jeg jo være klogere end de andre

- Jeg tror mig og investorerne ser det samme, men vi får bare noget forskelligt ud af det, og det er der, jeg siger, at hvis det kun er for at tjene penge, så synes jeg, det er ret ligegyldigt. Jeg har ikke noget imod, at investorerne tjener penge, men det skal have en ordentlig nyttevirkning og der skal være nogen substantielt over det.

Fælleskapital frem for egenkapital

Jeg er ikke for egenkapital, men for fælleskapital, og særkendet ved min måde at lave revision på er en fokusering på fællesskabet. Hos mig foregår det lidt på samme måde som hvis du går til tandlæge eller barber, hvor du kommer, fordi du har en aftale. Som revisor trykker jeg den af på en helt anden måde end andre i samme branche, hvor min måde er lidt ligesom i rock ´n roll.
- Vi skal have noget god musik og nogle udøvere, der er med til at give folk nogle gode værdier.
Inden Peter Ingemann kom ind i Young Flowers, spillede han jazz i mange afskygninger, hvor han ”har været det hele igennem og opfatter be bobgernen som musikkens grundform, fordi det er en leg med melodistruktur, men man skal passe på jazzpolitiet”, griner han.

Young Flowers og subkulturen

Når du har været det hele igennem i jazzmusikken, hvad var det så i Young Flowers, der tiltrak dig?
 
– Dels fordi Young Flowers repræsenterede den subkultur og bevidsthed, hippiebevægelsen var, dels fordi det i dem handlede om fællesskabet, underforstået, at der ikke er nogen af os, der kan gøre noget alene, tværtimod er det det, vi gør i fællesskab, der betyder noget, også når det koster, siger Peter Ingemann. Hvad ordene, der bliver sunget i Young Flowers, angår, så ligger de godt i munden, hvor han brugte mange af forfatterens Walt Whitmans tekster som forlæg, og hvor det handler om at ramme tekster, så de får deres eget liv, når de bliver sat til musik.

Gå efter lyden

– Så som musiker skal man gå efter lyden, nogle gange er det nok, og hvis ordene ligger godt i munden, og du kan frasere omkring dem. Peter Ingemann er af den opfattelse, at livlinen til 70ernes fællesskabstanke er kappet over, så det i dag kører mere på jeg´et, og hvor han henviser til X – Factor udsendelserne. Det faktum opfatter han som en strategisk fejlvurdering, når man ikke forstår betydningen af at investere i fællesskabet, der kan frembringe interessante solister, for det er der, kunsten udvikler sig.

Når jeg gennem tiden har interviewet solister eller bands, så sørger de enten for via masser af øvelokalearbejde at få så godt et samspil som overhovedet muligt, at de kan møde publikum, eller også er det ude på scenerne og mødet med publikum, at de får deres erfaringer. Hvilken form synes du, er sundest?
 
– Det må i hvert enkelt tilfælde være et temperamentsspørgsmål, som kan sammenlignes med de amatørsportsfolk, der går i fitnesscenter og træner og træner, svarer han. Da Peter Ingemann fyldte 70, fik han hædersudnævnelsen i filosof i finansiel filantropi.
 
- Lyden er for mig det ideelle opholdssted, for at være i tonerens verden er en åndelig væksttilstand. Det er i februar ikke kun på scenen, man kan opleve Peter Ingemann, han og Young Flowers spiller også med i filmen ”Steppeulven”, for, som han siger, ”at trykke den af og være til stede, det er sangen for mig”

Kilder:

Artiklerne ”Filosof i finansiel filantropi” og ”Jeg går altid efter lyden” fra hjemmesiden www.peteringemann.ck

Carl Riisgaard | 6000 Kolding  | carlriisgaard@stofanet.dk