Arkiv / Sanne Salomonsen interview marts 2014

Sanne Salomonsen interview marts 2014

- Sanne Salomonsen ser frem til at give koncert på Godset sidst på foråret 2017

(Kolding Ugeavis marts 2014) Det er de færreste musikere forundt at have været en aktiv del af den danske musikscene, gennem fem årtier, men Sanne Salomonsen har boltret sig i snart sagt alle mulige tænkelige genrer. Også da hun blev udsat for en blodprop i maj 2006, rejste hun sig igen kort tid efter, hvor hun som vanligt gav den så meget hammer på scenen i sin intensitet, at publikum fik gåsehud over hele kroppen. For hun er vant til, at hvert nummer på scenen får lige de breaks, de er bygget til, og sådan har det været, siden hun debuterede med ”Sanne Salomonsen” i 1973.

Fokus på øjeblikket

– At være unplugged giver mig en chance for at fokusere på øjeblikket og tilstedeværelsen i nuet, ligesom jeg også godt kan lide at komme i øjenhøjde med mine fans, samt at skære ind til benet i sangene og musikken.Flere af numrene har hun ikke spillet live i ti - tyve år, og de vil blive leveret i en form med tryk på hendes sans for storytelling med reflektioner over sangene og livet.

Hvad er det for kriterier, du bruger, når du skal vælge sange ud?

- Jeg har valgt nogen af de ballader ud, der er mest selvklare i det, og som har substans og volumen nok til at kunne klare dette set ups omstændigheder, siger Sanne.

Du var jo med i en bølge der i 80erne, hvor så mange kunstnere var så gode til at skrive fængende sange, skal man ikke lede længe efter gode sange i dag?

- Jeg synes nu ellers, vi har så mange unge, der laver mange ørehængere, så jeg ved ikke, om jeg synes, du har halt ret, men ellers så er den danske musikbranche jo meget fokuseret på, at vi laver ørehængere.

Nutidens svære branche

Men sangene virker generelt mere problematiske i dag end de var tidligere?

- Hvis det er sådan, har det nok ikke så meget med musikken at gøre som selve branchen, hvor der er mange, der har svært ved at få deres ting ud. Set i det lys kan jeg glæde mig over, at jeg stadig har et publikum, der gider høre mig. 

Hvordan har du det ellers med alle disse talentshows som f. eks. X Factor?

- Årh, det er et svært spørgsmål. Der kommer desværre for lidt ud af hele menageriet, og efter to måneders hype er de fleste glemt igen, selvom de, der står igennem, får lært noget, ingen tvivl om det.

Om at holde sig mentalt ung

Hvis der kommer for lidt langtidsholdbart ud af det, skyldes det så formen, arrangørerne af showet eller de medvirkende?

- Det er også svært at svare på, men meget skyldes, at branchen er så forandret ligesom der heller ikke er så meget power over pladeselskaberne, som der var i gamle dage.

- Endelig tror jeg, at det spiller ind, at vores land er så lille, og på et eller andet tidspunkt må talentmassen svinde ind, når der bliver lavet så mange talentshows. Om det hele så har sin berettigelse, skal jeg ikke kunne sige, men det har det forhåbentligt

Hvordan holder du dig mentalt ung?

- Jeg tror mest det skyldes, at jeg er så privilegeret, at jeg kan beskæftige mig med det, jeg allerbedst kan lide, nemlig at synge. Lige som mine kolleger bliver jeg selvkørende på en eller anden måde, se også Anne Linnet, Thomas Helmig, Steffen Brandt eller C. V. Jørgensen.

To år planlagt

- Folk bliver ved med at være kreative, og har lyst til at være det.

Men hvad stiller man så op med en skaberblokering, som vel må være vrangsiden af det, du der nævner?

- Så må man hive sig selv op som ligger langt fra det, man ellers beskæftiger sig med. Man må skabe sine egne udfordringer fordi det altid vil sætte en udvikling i gang.

Har du planlagt et år eller to år frem i din karriere?

- Jeg kan fortælle dig, at jeg ved præcist, hvad jeg skal lave i de næste to år.  – Vel bliver vi alle ældre, og kroppen ryger sydpå. Men jeg vil ikke gå og ærgre mig over, at jeg bliver 58 år, når jeg i virkeligheden føler mig som en på 30 indeni, og det tror jeg, man vil gøre resten af livet

 

Carl Riisgaard | 6000 Kolding  | carlriisgaard@stofanet.dk