Lokale seniorportrætter / Torben Carlsen er født med benzin i blodet

Torben Carlsen er født med benzin i blodet

Sommeren 2013 var Torben Carlsen for 14. gang med i Skagenløbet
Normalt forbinder man en motorcykel med ungdom, fart og det frie liv ude på vejene, måske udført i en ”easy rider” kultur. Men at der også er en anden vinkel på motorcykelkulturen, er 67 årige Torben Carlsen et eksempel på. Hvor den unge generations kælenavn for en motorcykel er en ”kværn”, så omtaler Torben Carlsen mange gange sin yndlingsmotorcykel som ”kakkelovnsrøret”. Der er nemlig tale om en Nimbus, der for længst er udgået af produktion, men årsagen til dens kælenavn er, at benzintanken var et rundt rør med sidevanger i fladjern, som forbinder tanken i hver ende som et U, og hvori motoren så hænger.

Kakkelovnsrøret
Det gav igen motorcyklen et meget karakteristisk udseende, hvor den rørformede tank gav maskinen kælenavnet ”kakkelovnsrøret”. Torben Carlsen har bogstaveligt talt altid haft olie på fingrene, idet han som helt ung passede tankstation i sin fritid, og det var dengang ”man arbejdede om lørdagen”, som han siger. Allerede da han var teenager i Odense, hvor han boede dengang, så han postkassetømmerne i Odense på Nimbus. Når de vendte rundt på vejen, løftede de sidevognen i luften og placerede denne oppe på kantstenen tæt på postkassen, medens Nimbussen roligt gik i tomgang, hvor man så kunne se ventilerne vippe.Det syn gjorde, at Torben blev forelsket i de tohjulede køretøjer. Ret hurtigt startede han med at spare op, og så snart han kunne, købte han en Nimbus for 700 kr, som han reparerede, hvorefter han solgte den igen, fordi han med sin kone skulle købe deres hus. Da der senere hen kom familieforøgelse til, blev en anden Nimbus solgt, ”fordi der skulle være råd til en barnevogn.”

15 år uden motorcykler
- Herefter gik der omkring femten år uden motorcykler, mens børnene voksede op, siger Torben Carlsen ude i hjemmets udestue, hvor vi sidder, omgivet af seks motorcykler, hvoraf en af dem, en Royal Enfield, er af indisk afstamning, og hvor snakken går med en masse tekniske oplysninger ang maskinparken.- I min tid har jeg haft tolv nimbusser. Mange af dem har jeg ikke kørt meget på, men jeg har købt dem, restaureret dem og så solgt dem videre. Nogen gange har jeg tjent en lille smule på det, mens det ved andre lige er løbet rundt. Torben er også med i de lokale ”Nimbusvenner”, hvor de er otte – ti personer, som hver onsdag aften i sommerhalvåret kører ud på ordinære Nimbusser.

Humlebien
At disse motorcykler har kælenavnet " Humlebien", skyldes den syngende lyd som høres, når en Nimbus passerer en.Vinterhalvåret går med at vedligeholde alle cyklerne, som står og skinner omkap, mens en svag olieem kildrer næseboerne. Men fra midten af maj og sommeren igennem kalder vejene, og så skal Torben med vennerne ud på en lille håndfuld løb. Gennem årene har han været med i ca 50 løb, hvor især Skagenløbet trækker. Skagenløbet gennemfører han sammen med to andre på hhv. 69 år og 73 år, hvor de kører de 6 – 700 km, som selve Skagenløbet omfatter.– Jeg har været med i Skagenløbet siden 1999, og af andre løb har jeg også kørt i Tyskland og i Sønderjylland, siger han, der ligesom sine to venner er med i Danmarks Veteran Motorcykelklub, hvorfra de får invitationerne om løbene.

Løbenes Rolls Royce
– Skagenløbet, der er løbenes Rolls Royce, og som i år har 100 års jubilæum, starter i København, hvorfra vi så kører til Skagen gennem et utal af byer, lige som man gjorde det i 1913.
- Der er 245 veteranmotorcykler tilmeldt dette år, hvor den ældst tilmeldte er en Wanderer fra 1911.
- Det kan være svært at finde vej, så kører du forkert, så skal du ind imellem køre meget stærkere for at indhente det forsømte, siger Torben der udfra kortet kører med en gennemsnitsfart på 26 km/timen, og som i øvrigt synes, at det er ubehageligt at køre hurtigt på en motorcykel.
– Man skal også hele tiden være opmærksom på, hvad der kan ske med de gamle maskiner, for ind imellem skal de justeres. Ellers så er vi tre, der har fulgtes ad i alle årene, og man skal ikke være flere. Er man det, så kommer man for tit til at vente for meget på hinanden, og det sinker.
 
Poster formet som en hestesko
– Undervejs bliver vi tidskontrolleret med et hak i kortet, når vi viser det frem, og på kortet er posterne forsynet med hestesko. Indbyrdes er vi alle gode til at læse kort, checke om vi nu også kører den rigtige rute og passe på tiden, om vi er for tidligt på den eller for sent. Or ved kontrolposterne får du et strafpoint, for hvert minut, du både kommer for sent eller tidligt.
- Med dig på turen har du ingen andre hjælpemidler end et ur, men du må have en tommestok med, som du evt kan måle distancen med, og du er hele tiden nødt til at vide, hvor du er hvornår.Derudover har vi et par ekstra tændrør og noget olie med, måske også et sæt platiner. Med ca. 30 km/timen kan du på en halv time køre femten km, siger Torben med et stort smil, der rummer mange af de minder, han har haft gennem årene.
– Indbyrdes har vi et godt kammeratskab. Vi sover i dobbeltseng sammen, når en dagtur er overstået, og senest halv elleve om aftenen sover vi, for den friske luft på vejene trætter. Heldigvis har vi ingen problemer med helbredet, og med vores hobby holder vi os unge .
Carl Riisgaard | 6000 Kolding  | carlriisgaard@stofanet.dk